måndag 7 april 2014

Allt kan ske

 Jag älskar vit keramik.

Ni må tro att mitt huvud har varit i spinn den här helgen. Och så snart den fina "lösningen" sjunkit in så kom huvudet igång. Hur kan du tro att det ska kunna ske? tyckte huvudet. Du inser väl att oddsen för det där är minimala? skrövlade mitt huvud. Hoppet sjönk som en sten. Varför kan man inte få vara där i drömmen, där allt löser sig? Jag tror nämligen att om man vågar stanna där, trotsa alla tankar och vägra ta till sig alla funderingar och statistik på hur omöjligt allt kan vara, så kan faktiskt saker ske. För vi styr över våra val men inte vad som sker oss. Det kan ju faktiskt vara så att jag ska få igenom den där drömmen. Vem vet?

När vi sökte vårt hus så hade jag spått mig. Jag var så desperat att få flytta till hus att jag gjorde vad som helst för att få reda på mer om vi någonsin skulle hitta Huset. Efter att vi tittat på flera hus började jag tappa hoppet. Det kändes snudd på tröstlöst att tro att vi skulle kunna få köpa ett gammalt hus i vår stad. Av spådomen fick jag reda på att vi visst skulle hitta ett hus vi gillade och att huset skulle ligga på en gata med "m" i adressen. Så jag gick gata upp och gata ner för att hitta alla m-adresser i vår stad. Jag kollade på vilka hus som fanns där och kände efter. När jag kom till "vår" gata, där vi nu bor i hus, såg jag vårt hus och tänkte, "ja, det där är ju precis ett sånt hus som jag drömmer om men det kommer ju aldrig bli till salu". Faktum var att det inte hade varit det på 45 år. Och om jag inte minns fel så är det totalt bara fyra familjer som bott här. Inklusive oss. Det gick inte länge så kom en liten annons ut i tidningen där ett hus skulle säljas. En liten osynlig radannons utan bild. Maken och jag tog vägen förbi innan vi for till jobbet och såg till vår stora förvåning att det var det här huset som skulle säljas. Vi trodde inte våra ögon. Vi var de första som fick titta på huset och till slut, en sen vårdag i maj, fick vi klartecken att köpa huset. Nu har det gått 12 år och jag kan än idag förundras över att det faktiskt kan bli möjligt. Hur omöjligt det än verkar.

Så vad än huvudet säger tänker jag inte ge upp. Jag tänker tro att kan det hända en gång så kan det göra det igen. Det kommer att göra det. Glöm inte det ni också.

Kram
Jenny









12 kommentarer:

  1. Tack vännen för dina ord ! Idag är en sådan dag när jag verkligen behöver höra att det omöjliga är möjligt. För det tror jag att det kan vara. Men bara inte för mig :(

    Men självklart kan det hända igen och lyssna inte för mycket på huvudet ! Jag tror på dig.

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen det. Så har jag också tänkt många gånger. Men ibland överbevisar livet mig och visar att jag är lite för otålig, att jag inte alltid tittar på rätt ställen och att det bästa sker, när det ska ske. Bamsekram!

      Radera
  2. Oh, Jenny det tror jag också att det kan ske pånytt, din dröm!,
    Allt gott önskar jag dig!
    Kram
    Pi

    PS vi tog ibruk vår tvättstuga under helgen! Du var då i mina tankar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt! Det är ljuvligt med en fin tvättstuga :) Stor, stor KRAM!

      Radera
  3. Visst kommer det att slå in - din dröm!!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet aldrig i alla fall. Det räcker för mig just nu. Kram Jenny

      Radera
  4. Stanna upp och invänta livet - det kommer till dig när allt/du/det är redo...Jag vet.
    Jag sökte en hund för många år sedan, det skulle vara en alldeles speciell varelse - ingen särskild ras. Jag träffade flera kandidater och hade kontakt med många hundsäljare över hela vårt land. Jag bombarderades med bilder, de ena finare än de andra. Jag gav upp. Väntade. Inväntade.
    En dag blev jag kontaktad av en familj som behövde hundvakt över en helg...Helgen kom och gick, hundens "helgvistelse" blev till en hel vecka. Så kom dagen då hunden återvände. Familjen hade aldrig sett sin hund så sorgsen.. Man kontaktade mig igen, denna gång för att fråga om jag skulle kunna tänka mig att ta emot hunden på nytt? Denna gång på oviss tid? Vad jag svarade kan du nog gissa...vi fick 9 underbara år tillsammans och nu vilar den i en urna i min trädgård och i mitt hjärta.
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ofta så att när man letar så finner man inte, även om det heter så. Utan när man släpper taget lite och tiden är rätt så dyker det upp. Vilken härlig berättelse. Det var verkligen meningen att ni skulle mötas. Tack för att du ville dela med dig :) Kram Jenny

      Radera
  5. Wow, så häftigt!:-) Det är väl klart att det andra snart kommer också! Det måste vi ju tro på!

    Många kramar!

    SvaraRadera
  6. Att inte tänka allt på en gång. Det är en konst i sig. Ett steg i taget en dag i taget. Planera hör till. Ändra sig likaså. Tron på sig själv måste vi låta bestå.

    jag undrar vad det var du tänkte på när hoppet sjönk....? är det ngt mycket oövervinnerligt eller hjärnspöken?

    Mvh,

    lottasskaparkraft.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! Det är nog mest hjärnspöken. Men det behövs lite tur också. Eller ödet.

      Kram
      Jenny

      Radera