fredag 3 januari 2014

Fem-plaggs-inköp

 Letade förgäves en bild på min walk in closet :)

Jag skrev ju igår om att januari inte är min favoritmånad. Om jag skulle skapat almanackan så skulle den månaden försvinna, bara så att ni vet ;) Men en sak som är ganska bra att göra nu är att rensa i hemmet för att få in lite ny energi. Jag brukar se över min garderob i januari. Rensa ut sådant som jag vill slänga, sälja eller ge bort. Göra plats för några nya plagg. Se över vad jag redan har. Jag älskar det! Faktum är att jag älskar mina garderober. Lite konstigt kanske, men så är det. Sedan maken gjorde en mini walk in closet åt mig så blir jag på gott humör när jag går dit. Det har helt enkelt blivit god energi där. Ordning och reda, färgkoordinerat och enhetligt. Jag älskar det. För mig får det hellre vara lite kläder och såna som jag gillar, än mycket som jag ändå inte använder. Men de har en tendens att svälla, jag vet inte hur? ;)
Ifjol testade jag något nytt inför sommarsäsongen och bestämde mig för att köpa fem plagg som skulle passa ihop i olika outfits. Allt för att kunna kombinera dem och känna att jag hade kläder att välja mellan. För mig har det ofta blivit så att jag köpt ett och ett plagg, vilket gör att ingenting passar ihop när det ska användas. Mitt nya fem-plaggs-inköp funkade faktiskt väldigt bra! Det går ju utmärkt att köpa plaggen vid olika tillfällen, men skillnaden är bara att fokus ligger på att de ska passa ihop. Så nu ska jag göra en inventering, se över vilka inköpen blir (om det behövs några), och göra mig redo för våren. Man behöver ju inte köpa fem plagg heller, det gör man som man vill och kan :) Jeans står på inköpslistan som plagg ett, något jag älskar och tycker passar till allt. En favorit!

Vad gör ni i januari för att få månaden att gå?

Ha en ljuvlig helg!
Kram
Jenny

9 kommentarer:

  1. Inte får du ta bort Januari !! Jag fyller ju år då :) Jag gillar månaden.
    Det är en väldigt bra idé att rensa och inte bara i garderoben för min del.

    Stor kram
    Anci

    SvaraRadera
  2. En garderobsrensning skulle absolut behövas! Men har ingen som helst energi till det. Dessutom har jag åkt på en dunderförkylning till. Men vad vi ska göra i år i januari är en långresa till soliga Florida och Karibien. Det behöver vi! Åka bort. Och allt vi behöver fundera på är var och vad vi ska äta.

    Jag önskar och hoppas att 2014 bjuder på fina och vackra upplevelser!
    Varma kramar!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med.. Januari kunde vi vara utan.. ;)

    SvaraRadera
  4. Januari är en knepig månad. Jag brukar tycka att den är vacker men kall, det brukar ju vara hus många minus som helst, massor av snö och is. Blir det soliga dagar är det så otroligt vackert. Men nu är det grönt ute, eller grått, dimmigt och regnigt, flera plusgrader. Lerigt och blött, vilket elände! Föredrar en kall och snöig januari.

    Angående garderoben ... När jag rensar brukar jag jämt hålla upp plaggen och säga: Det är ju inget fel på den här, varför har jag aldrig den? Och så hänger den kvar ... Ingen bra taktik.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  5. Detta inlägg var skrivet till mig, och min garderob... TACK för det:) Nu ska här rensas:)

    Tittar inte in så ofta, tror du försvann ett tag... men nu länkar jag till dig så jag inte missar något inspirerande inlägg under 2014:)

    Varm kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för det! Kul att du vill följa mig igen :) Lycka till med garderoben :) Kram Jenny

      Radera
  6. Smart ide det där med fem plagg! Vi har precis renoverat vår klädkammare och då blev det lite rensat. Jag har bestämt mig för att inte köpa en massa nytt utan att verkligen använda det jag redan har. Ska även försöka sälja några klädesplagg som jag inte använder.
    Jag gillar alla månader om året även om jag gärna haft riktig vinter nu med snö och inte gråväder och regn.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det allra bästa! Har man kläder så behöver man ju inget. Jag försöker också tänka så. Men så är det ju så kul med kläder och då faller jag dit ;) Hoppas på att vintern ska dyka upp snart! Kram Jenny

      Radera
  7. Jag brukar ju gilla januari...när det är vinter...men nu är det ju bara grått, grått, grått! Fy så trist!...I vanliga fall åker jag skidor, njuter av kyla och snö...men nu...får man nöja sig med promenader med broddar på skorna!...tur skorna är rosa så man blir lite pigg! Måste köpa hem lite tulpaner eller nåt för att pigga upp mig! Lät som en bra idé det där med kläderna! Antingen köper jag ett plagg som passar till nåt jag har innan eller så bara nåt jag "måste ha"! :) Kram

    SvaraRadera